تبلیغات
جزوات مبانی سازمان و مدیریت استاد زنگانه - انواع مدیران از نظر سطح سازمانی
جزوات مبانی سازمان و مدیریت استاد زنگانه

مرتبه
تاریخ : دوشنبه 7 بهمن 1392

انواع مدیران از نظر سطح سازمانی:



مدیران عملیاتی : مستقیما مسئول تولید کالا و خدمات هستند این مدیران را معمولا رئیس قسمت ، سرپرست یا متصدی مینامند.

مدیران میانی: مدیران میانی یک رده بالاتر از مدیران عملیاتی هستند و به طور مستقیم به مدیران رده بالاتر گزارش میدهند.

مدیران عالی: این سطح مسئول اداره کل سازمان است آنان اهداف خط مشی ها راهبردها و واکنش های سازمان را در برابر محیط تعیین میکنند مثل مدیر عامل


مهارتهای مورد نیاز برای مدیریت :

1/ مهارتهای ادراکی

2/ مهارتهای انسانی

3/ مهارتهای فنی

مهارتهای ادراکی : توانایی هماهنگ کردن و وحدت همه ی فعالیتهای سازمان را

به مدیر میدهد.

مورد نیاز برای اجرای یک زمینه ی تخصصی است.

مهارتهای انسانی: این مهارت به مدیر امکان میدهد تا با افراد در کنار آنها و

 مهارتهای فنی: این مهارت به معنی توانایی به کاربردن ابزار ، شیوه ها و دانش


وظایف مدیران:

بطور  موثر با آنها کار کند. (مدیران در تمام سطوح به این مهارت نیاز دارند)


 

1/برنامه ریزی

2/سازماندهی

3/هدایت

4/نظارت و کنترل 

5/خلاقیت

برنامه ریزی : شامل تعریف اهداف سازمان تعیین راهبرد تحقق این اهداف و ایجاد مجموعه ای از برنامه ها برای یکپارچه و سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیتها در جهت رسیدن به هدفها

سازماندهی: تعیین وظایفی که باید در سازمان اجرا شود.

هماهنگی: فعالیتهای افراد را هدایت و آنها را با هم هماهنگ میکند.



خلاقیت: ایجاد یا پیدایش اندیشه های نو

نقشهای مدیر:



به نام خدا

انواع مدیران از نظر سطح سازمانی

سه شنبه 23 مهر 1392  07:53 ب.ظ

انواع مدیران از نظر سطح سازمانی:



مدیران عملیاتی : مستقیما مسئول تولید کالا و خدمات هستند این مدیران را معمولا رئیس قسمت ، سرپرست یا متصدی مینامند.

مدیران میانی: مدیران میانی یک رده بالاتر از مدیران عملیاتی هستند و به طور مستقیم به مدیران رده بالاتر گزارش میدهند.

مدیران عالی: این سطح مسئول اداره کل سازمان است آنان اهداف خط مشی ها راهبردها و واکنش های سازمان را در برابر محیط تعیین میکنند مثل مدیر عامل

مهارتهای مورد نیاز برای مدیریت :

1/ مهارتهای ادراکی

2/ مهارتهای انسانی

3/ مهارتهای فنی

مهارتهای ادراکی : توانایی هماهنگ کردن و وحدت همه ی فعالیتهای سازمان را

به مدیر میدهد.

مورد نیاز برای اجرای یک زمینه ی تخصصی است.

مهارتهای انسانی: این مهارت به مدیر امکان میدهد تا با افراد در کنار آنها و

 مهارتهای فنی: این مهارت به معنی توانایی به کاربردن ابزار ، شیوه ها و دانش


وظایف مدیران:

بطور  موثر با آنها کار کند. (مدیران در تمام سطوح به این مهارت نیاز دارند)


 

1/برنامه ریزی

2/سازماندهی

3/هدایت

4/نظارت و کنترل 

5/خلاقیت

برنامه ریزی : شامل تعریف اهداف سازمان تعیین راهبرد تحقق این اهداف و ایجاد مجموعه ای از برنامه ها برای یکپارچه و سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیتها در جهت رسیدن به هدفها

سازماندهی: تعیین وظایفی که باید در سازمان اجرا شود.

هماهنگی: فعالیتهای افراد را هدایت و آنها را با هم هماهنگ میکند.



خلاقیت: ایجاد یا پیدایش اندیشه های نو

نقشهای مدیر:




 

نقشهای ارتباطی :حفظ روابط مدیر با سازمان

نقشهای اطلاعاتی:دریافت و ارسال اطلاعات توسط مدیر از طریق برقراری ارتباطات در درون سازمان

نقشهای تصمیم گیری: مهمترین نقش مدیریتی است. استفاده از اطلاعات بدست آمده برای نیل (رسیدن) به اهداف و فعالیتهای مورد نظر

*********

فرضیه: گزاره ایست مبتنی بر حدس و گمان در بازه ی پدیده هایی که در اطراف ما وجود دارد. این واژه ممکن است رابطه ای را بین پدیده ها تعیین کنند و یا علت وجود یک پدیده را به پدیده ی دیگر مرتبط بداند.

تئوری: عبارت است از تصمیم روابط بین پدیده ها به منظور شناخت و رسیدن به حقیقت


تجربه : عبارت است از آزمون و وارسی (بررسی) پدیده ها از طریق مشاهده عینی و یا سایر ابزار اطمینان بخش
*********      


مدیریت علمی:

 (بر 10 اصل استوار است)

1/ اصل وحدت هدف: در هر سازمان باید هدف مشخص باشد و هر کسی که در سازمان کار میکند هدف را فهمیده و پذیرفته باشد.

 

2/ اصل وحدت فرماندهی:درهر سازمان 1نفر باید دستور را ابلاغ و همه مخاطب او باشند و نسبت به او احساس مسئولیت کند.در صورت رعایت نکردن این اصل هرج و مرج بوجود میاید.

3/ اصل تقسیم کار:تقسیم کار بین افراد باید به منظور افزایش بهره وری انجام گیرد.

4/ اصل رعایت تخصص: تقسیم کار باید بر اساس تخصص افراد باشد.

5/ اصل اختیار و مسئولیت:بین اختیاری که به افراد میدهیم و میزان مسئولیتی که از او میخواهیم باید تناسب وجود داشته باشد.

6/ اصل حیطه و نظارت:حیطه و نظارت هر فردی بر اساس تعداد افراد تحت کنترل او تعیین میشود.

7/ اصل انعطاف پذیری:کارهای مدیریت را به صورت ثابت و در چارچوب خاصی نمیتوان جای داد پس باید جای انعطاف وجود داشته باشد و از مدیریت به پایین محدوده انعطاف کم میشود.

8/ اصل هماهنگی:اگر بین عناصر و قسمتها هماهنگی وجود نداشته باشد سازمان به اهداف خود نمیرسد هماهنگی یکی از اصول مهم مدیریتی است و هر چه سازمان بزرگتر باشد هماهنگی بیشتری مورد نیاز است و مدیران عالی باید فقط هماهنگی کنند.

9/ اصل نظارت و کنترل :هر عملی انجام شود در حین کار و در پایان کار باید بازنگری شود تا ببینیم آن کارها چقدرمارا به هدف نزدیک کرده است.

10/ اصل سلسله مراتب:سطوح مختلفی برای هر کاری مورد نیاز است زیرا تقسیم کار بدون سلسله مراتب امکان پذیر نیست هم از بالا به پائین و هم از پائین به بالا.


 

راه حل مسائل از نظر تیلور :

 

1/ تعریف و شناسایی مسئله یا مشکل

2/ شناسایی و تجزیه و تحلیل کلیه عوامل موثر در کار

3/ اندازه گیری عوامل سنجش کار

4/ ثابت نگهداشتن کلیه ی عوامل موثر در کارها (بغیر از عامل مورد بررسی)

5/ نتیجه اصول مدیریت علمی براساس مشاهده و مطالعه

6/ اثبات اعتبار علمی اصول

روشهای اجرای مدیریت علمی:

1/ زمانسنجی با هدف صرفه جوئی

2/سرپرستی چند جانبه

3/ ایجاد واحد برنامه ریزی

4/بکار بردن اصل استثناء در مدیریت

5/استاندارد سازی کلیه حرکات واعمال کارکنان

6/استفاده از دستورالعمل های کاری و تشویقی

7/ نظام نرخ دستمزد متفاوت

8/ استفاده از نظام کار ساده و تکراری

9/ بکارگرفتن روشهای حسابداری قیمت تمام شده

 

اهداف مدیریت علمی:

 

1/ موفقیتهای اقتصادی و حفظ ارزش سرمایه

2/ ایجاد اطمینان خاطر در کار کنان (امنیت شغلی)

3/ افزایش درآمد از راه تقلیل کاهش ضایعات

4/ سطح زندگی

5/ تامین سلامت کارکنان

6/ استفاده از توانایی های افراد

7/ فراهم نمودن فرصت آموزش ، شکوفایی، استعداد

8/ تقویت اعتماد بنفس

9/ فراهم کردن امکان خودشناسی

10/ کمک به رشد شخصیت کارکنان

11/ گسترش عدالت

12/ حذف عوامل محیطی مزاحم

ارسال توسط سالار افتاده

VPN setup

قالب وبلاگ

دانلود رایگان